Lysne psykolog hjem

Hvorfor får jeg angst uten grunn?

Du trenger ikke forstå alt alene

Angst betyr ikke at det er noe galt med deg. Ofte betyr det at kroppen forsøker å beskytte deg, kanskje litt for mye.

Det finnes hjelp, og mange opplever stor forskjell når de får mer forståelse, trygghet og støtte rundt det de kjenner på.

FAQs

- skrevet av Psykologspesialist Birgitte Whist og Carina Wang Baksaas

Når uro kommer selv om livet virker “helt normalt”

Mange som opplever angst stiller seg det samme spørsmålet:
“Hvordan kan jeg føle så mye uro når ingenting egentlig er galt?”

Kanskje kommer hjertebanken plutselig. Kanskje kroppen blir anspent uten tydelig grunn. Tankene begynner å spinne, og man prøver å forstå hvorfor kroppen reagerer så sterkt.

For mange kan dette føles både skremmende og ensomt.

Men angst kommer sjelden helt uten grunn, selv om årsaken ikke alltid er synlig med en gang.

Hva er egentlig angst?

Angst er kroppens alarmsystem. Den skal hjelpe oss med å reagere på fare, stress eller belastning.

Problemet oppstår når kroppen begynner å reagere som om noe er farlig, selv når man ikke er i reell fare.

Da kan nervesystemet bli stående i beredskap over tid.

Mange beskriver det som:

  • konstant indre uro
  • vansker med å slappe av
  • overtenking
  • anspent kropp
  • hjertebank
  • uro i magen
  • følelsen av at noe er galt

Selv om livet på utsiden kan se normalt ut.

Hvorfor får noen angst uten tydelig grunn?

Ofte handler angst om belastning kroppen har båret over tid.

Stress, press, høye krav, vanskelige erfaringer eller langvarig uro kan gjøre nervesystemet mer sensitivt. Da kan kroppen begynne å reagere sterkere, også i situasjoner som egentlig er trygge.

For noen kommer angsten etter lange perioder med:

  • mye ansvar
  • lite hvile
  • emosjonell belastning
  • konflikter
  • dårlig søvn
  • indre press

Andre har kanskje gått lenge uten å kjenne etter hvordan de egentlig har det.

Kroppen forsøker ofte å si fra før vi selv forstår hva som skjer.

Hva skjer i kroppen ved angst?

Når kroppen oppfatter fare, aktiveres stressresponsen.

Da frigjøres stresshormoner som gjør kroppen klar til å handle raskt. Hjertet slår fortere, musklene spennes og pusten endrer seg.

Dette er egentlig en normal reaksjon.

Men når nervesystemet blir stående i alarmberedskap over tid, kan symptomene oppleves intense og uforståelige.

Mange blir redde for selve symptomene:

  • “Hva om det er noe fysisk galt?”
  • “Hva om jeg mister kontroll?”
  • “Hvorfor stopper det ikke?”

Det kan igjen gjøre angsten sterkere.

Angst kan se forskjellig ut

Ikke alle opplever angst likt.

Noen får panikkanfall. Andre kjenner mest på:

  • uro
  • spenninger
  • overtenking
  • svimmelhet
  • søvnproblemer
  • irritabilitet
  • følelsen av aldri å få ro

Mange fungerer også “helt fint” på utsiden, samtidig som kroppen er i konstant beredskap inni.

Dette kalles noen ganger høytfungerende angst.

Hva kan hjelpe?

Det finnes ikke én løsning som passer alle. Men for mange handler bedring om å forstå reaksjonene sine bedre, og gradvis hjelpe kroppen til å kjenne mer trygghet.

Det kan hjelpe å:

  • redusere langvarig stress
  • få nok hvile og restitusjon
  • sette grenser
  • regulere nervesystemet
  • snakke med noen
  • forstå sammenhengen mellom kropp og følelser

Mange opplever også lettelse når angsten blir mindre skremmende og mer forståelig.

Når bør man søke hjelp?

Dersom angst eller uro begynner å påvirke:

  • søvn
  • arbeid
  • relasjoner
  • livskvalitet
  • energinivå

kan det være nyttig å få støtte.

Man trenger ikke vente til alt føles “alvorlig nok".


Du trenger ikke forstå alt alene

Angst betyr ikke at det er noe galt med deg. Ofte betyr det at kroppen forsøker å beskytte deg, kanskje litt for mye.

Det finnes hjelp, og mange opplever stor forskjell når de får mer forståelse, trygghet og støtte rundt det de kjenner på.